CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Friday, September 5, 2008

cara-cara menggunakan power point

Microsoft powerpoint

Microsoft power point merupakan salah satu perisian persembahan yang banyak terdapat pada masa kini. Penggunaan yang amat mudah untuk membuat persembahan yang menarik tanpa menggangu audien.

Antara strategi powerpoint
1. Pilih perisian power point
2. Tentukan persembahan yang diingini sama ada dalam bentuk presentation atau kiosk dengan cara klik slide show dan pilih set up show. Klik sama ada hendak menggunakan presentation atau kiosk dalam show type
3. Sebelum memasukkan data kita boleh memilih slide layout untuk memudahkan kita menyusun data-dat dan gambar supaya menjadi menarik. Slide layout dipilih dengan klik format di toolbar. Klik pada mana-mana slide layout yan bersesuaian dan secara automatiknya ia akan terapply dalam slide
4. Masukkan data dalam slide. Bentuk font dalam slide boleh ditukar mengikut kreativiti sendiri. Namun adalah lebih baik untuk persembahan power point menggunakan font yang jelas dan mudah dibaca. Data yang dimasukkan dalam slide boleh ditaip terus atau menggunakan insert word art. Biasanya insert word art digunakkan untuk menulis tajuk untuk mendapat effect yang lebih menarik.
5. Untuk menampakkan lebih kreatif kita juga boleh memasukkan bentuk-bentuk dengan cara klik-> autoshape->pilih bentuk ->bentuk yang dipilih boleh diubah kepada tiga dimensi.
6. Data yang dimasukkan mestilah ringkas dan mudah di fahami oleh orang ramai
7. Selain dari main slide, kita juga boleh hyperlinkkan. Insertkan hyperlink->link to->place inthis document->select a place in this document .
8. Untuk mengurangkan kebosanan, kita boleh masukkan gambar dengan cara insert picture atau copy dari folder pengguna dan paste ke slide. Kita juga boleh insert perkara-perkara lain yang perlu seperti graf, diagram, video dan sound table.
9. Kita juga boleh memantau dan memilih background untuk slide dengan cara klik slide show, kemudian pilih animation scheme-> design template. Kita boleh memilih pelbagai background yang menarik. Terhad dan boleh diapply disemua slide.
10. Langkah-langkahnya ialah tekan right klik->background->fill effect->picture->select picture from file. Pastikan tulisan pada slide jelas. Oleh itu hendaklah memilih slide yang sesuai dan tidak terlalu terang dan gelap. Kerana boleh mentenggelamkan tulisan.
11. Untuk mempelbagaikan paparan setiap slide click-> slide show->slide transition->apply to selected slide.
12. Untuk persembahan data dengan sistematik klik->slide show->custom animation->add effect to the selected data. Semua animation boleh dimodify kelajuannya.
13. Bagi persembahan untuk powerpoint presentation setiap effect yang dimasukkan boleh disetkan dalam on mouse atau click previous atau after previous.
14. Namun untuk persembahan kiosk semua effect mesti disetkan after previous.
15. Akhir sekali, power pint boleh di simpankan seperti biasa.

Daripada apa yang saya pelajari , powerpoint amat mudah dipersembahkan. Manafaatnya juga boleh dijadikan nota ringkas. Antaranya ialah membuat peta minda.

0 comments: