CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Friday, November 7, 2008

Microsoft excel

microsoft excel merupakan salah satu hamparan elektronik yang dpat digunakan dengan mudah.

Antara kelebihan microsoft excel adalah :

  • dapat membuat pengiraan dengan lebih mudah.
  • dapat memanipulasikan data yang ada dan memudahkan untuk membuat carta dan pengisian data dengan mudah.
  • pengiraan yang rumit boleh dibuat dengan hanya menekan ikon yang telah disediakan.
  • arahan dan ikon yang mudah diingati.
  • menu mengikut persekitaran yang terdapat dalam halaman tersebut.

Saya telah banyak mempelajari tentang penggunaan microsoft excel seperti saya dapat merancang belanjawan saya sepanjang tahun, selama 1 tahun. Segala perbelanjaan haruslah dirancang dengan baik agar tidak melebihi pendapatan.

Langkah-langkah membuat kira-kira menggunakan microsoft excell

  1. Pilih perisian microsoft excell
  2. rename di sheet 1 kepada belanjawan yang kita mahukan. contohnya Januari 08
  3. Taipkan baki belanjawan dan nyatakan nilainya
  4. Taipkan perkara-perkara belanjawan seperti makanan,pakaian,alat tulis,tambahan nilai kredit dan lain-lain perkara di column c,d,e (ventrikel) dan seterusnya
    taipkan tarikh pada column a,b, contoh nya 01 Januari 08 dan seterusnya tarik cousour ke bawah sehingga 31 Januari 08
  5. masukkan nilai belanjawan pada bulan tersebut
    untuk mengetahui jumlah belanjawan secara automatik,highlight kotak yang mempunyai nilai tadi dan klik pada button autosum.
  6. jumlah belanjawan akan terpapar secara automatik.
  7. Untuk jumlah belanjawan yang seterusnya hanya perlu meletakkan cousour di hujung petak tadi dan tarik ke bawah untuk baki pula,klik pada column baki dan taip = kemudian pergi ke column insert function (fx) pada toolbar,klik pada baki belanjawan bulan lalu (januari) taip -dan klik pada jumlah belanjawan pada kotak pertama bulan seterusnya (01 februari 08)
  8. bagi membuka helaian baru untuk bulan seterusnya right click pada sheet januari 08, > move or copy > sheet 2 > copy > rename sebagai bulan februari,dan edit data-data pada bulan tersebut
  9. baki belanjawan semasa pada 02 februari pula,klik pada kotak baki semasa 02 februari,masukkan pada column (fx), = klik baki belanjawan pada kotak 01 Februari 08,-dan klik pada jumlah belanjawan 02 feb 08,kemudian tarik cousour pada penjuru kotak hingga ke bawah.
  10. baki semasa akan terpapar secara automatik
  11. Daripada data tersebut,carta pai perbelanjaan boleh dibuat bagi mendapatkan gambaran kasar mengenai belanjawan tersebut
  12. cara-caranya adalah dengan menghighlight column perkara beserta nilai dan klik pada butang insert > chart > choose chart type (pie) > next > next > masukkan title bagi carta pai > next > finish
  13. pastikan baki belajawantidak melebihi baki bulan lepas. bagi bulan-bulan seterusnya,ikut langkah pada bulan februari

0 comments: